Wednesday 15 May 2013

Langstroth vs. 12x10 rammemål

Der findes flere forskellige formater inden for de mål rammerne har. Formaterne have navne som Langstroth, 12x10, 10x12 og Norsk Mål. Der er fordele og ulemper ved alle formaterne, men grunden til at jeg valgte 12x10, var at det har min nabo også - så er det lettere at låne udstyr.

I år skulle jeg jo desværre begynde forfra med nye familier, grundet dårlig overvintring. Det lykkedes mig ikke at finde nogle bi-familier til salg på 12x10, i hvert fald ikke i overkommelig nærhed. Derfor måtte jeg "nøjes" med to familier på Langstroth. Heldigvis kunne jeg låne de to stader, på den måde får jeg lidt tid til at flytte bierne over i mine egne stader. Men hvordan gør man så lige det?

Langstroth-rammerne er for lange til at kunne være i en 12x10 magasin-kasse. Men da 12x10 er mindre i grundplan end Langstroth har jeg savet nogle lister ud (lavet af loftsbrædder) som jeg har lagt således at mine magasiner kan stå ovenpå listerne.

Fordelen er naturligvis at det er nemt og hurtigt at lave. Men jeg ser flere ulemper og bekymringer. Helt generelt er det noget biks ikke at kunne flytte rammer fra vinterlejet op i magasinet, men det er der ikke noget at gøre ved. En anden ulempe er mellemrummet mellem de to magasiner. Er det for højt? Vil bierne gå op i det nye magasin? Vil dronningen? Vil de begynde at bygge i mellemrummet så det hele klistrer sammen?

Jeg overvejer at udskifte nogle rammer i Langstroth magasinet med nogle tomme fyld-rammer, for at tage noget af pladsen forneden og dermed "tvinge" dem ovenpå. Men nu venter jeg er ser udviklingen an ...





No comments:

Post a Comment