Sunday 17 October 2010

Humlehøst!

Med en del ugers forsinkelse oprandt dagen, hvor humlen skulle høstes. Nu er det jo første gang jeg forsøger mig med den slags og sammen med min begrænsede erfaring med høst af nogen som helt afgrøder, er det lidt med bævende hånd jeg har begivet mig ud i projektet. Der er nok ikke tvivl om, at jeg er kommet for sent i gang. Især den tyske sort har set sveden og tør ud de sidste par uger. Den ene af de fire fynske planter der overlevede har stået med fine grønne blomster og set meget mere sund ud. Jeg har undersøgt nogle af de visne tyske blomster og indeni var de (inden høst) grønne med humle-duftende indhold.

Så dagens første opgave var at få klargjort humletørreanlæget; et aflagt køkkenskab med trådriste og en miniovn i bunden. Planen var at give blomsterne 57C i 7 timer, som foreskrevet af Per Kølster, og i mangel af bedre retningslinjer. Det har fungeret fint, bortset fra en termostat i en kabeltromle der slog fra efter fire timer. Og så er der masser af ledig tørre-kapacitet til næste år.

Mine børnearbejdere blev sent i marken over frokost for at pille blomster af stænglerne. Et perfekt job en solrig oktober søndag, alt i alt tog det lidt under et par timer. Jeg har ladet en del stængel sidde tilbage, jeg tror de skal klippes ned inden det bliver rigtig vinter. Og så håber jeg at rødderne der i år kommer til at overvintre i jorden, vil give planterne en bedre start til næste forår.


Uden en vægt i hustanden er det svært at sige noget om udbyttet, bortset fra: ikke ret meget. Det bliver ikke i år at jeg sætter humlen på det fynske eksport-landkort. Begge sorter er knasende sprøde, men stadig med masser af aroma. De er pakket så vakum-agtigt som muligt og frosset ned. Det er forhåbentlig ikke så længe de skal ligge.



Skål :-)

No comments:

Post a Comment