Thursday 3 July 2014

Honninghøst 2014

Årets første høst af honning fandt sted d. 20. juni, tidlig formiddag. Jeg er ikke aggresiv med at tage honningtavler fra, hvis der er tavler som kun er halvt fyldte kan jeg finde på at lade dem sidde, så bierne har lidt at stå i mod med.

Det kom til at passe med to magasin-kasser i alt på de to familier; 12 rammer fra Syd og 8 fra Nord.

Dernæst gik turen med trillebør ned til min mentor og nabo, hvor jeg skrællede rammer og han slyngede på den gamle håndslynge.

Honningtavle, klar til at blive skrællet 
Det blev til to store spande, jeg gætter på ca. 20 liter.
Honningen tappes og sies
I år tog jeg en halv tavle fra, som jeg skar af til brug som en slags "naturens tyggegummi". Meget lækkert. 
Jordbær og nyslynget honning  - verdens bedste kombination!
Honning står efterfølgende i spande og skal omrøres et par gange i døgnet. Jeg bruger min boremaskine med en rørepind på.


No comments:

Post a Comment