Tuesday 11 May 2010

Hvorfor dyrke humle?

På en markvandring forleden blev jeg spurgt: "Jamen, hvorfor dyrke humle selv?" Ideen opstod da jeg for 7-8 år siden fik denne bog i julegave: Harndrup - et sogn på Humleegnen. Her kan man læse om, hvor stor en eksportvare den fynske humleproduktion var. Samtidig var det tiden, hvor der var fuld gang i trenden med at brygge øl selv og der opstod en masse mini-bryggerier, som "tilsatte" deres øl en masse spændende historie. Men der var ingen der bryggede øl med autentisk dansk humle, hvilket jeg undrede mig over. Det virkede lidt historie-løst på mig at lave mikro-hjemmelavet øl og samtidig få tilsendt en af de vigtigste ingredienser fra udlandet, som en anden post-ordre vare. Det var som om, man havde glemt at Danmark (måske især Fyn? ;) havde været en stolt selv-bryggernation før i tiden - og fuldstændig selvforsynende.

Samtidig elsker jeg det bitre pilsner-øl. Min yndlings-pilsner er den amerikanske(!) Samuel Adams Boston Lager, en virkelig lækker bitter pilsner, med god humlesmag. Den er svær at finde i Danmark, men mens vi leder kan vi nyde en Pilsner Urquell fra Tjekkiet. Den har lidt af de samme kvaliteter og kan endda fås i Netto ;-)

Da jeg hørte om Dansk humle projektet synes jeg derfor det var oplagt at forsøge med en mini-humle produktion herhjemme. Om øllet så har smagt godt på Fyn i 1800-tallet er der jo ingen garanti for, vi ved ikke om humlen har kunne levere en smag som vi bryder os om i dag. Men nu prøver vi ;)

No comments:

Post a Comment